Hallo igen sverige

Jag befinner mig nu pa Irland, det kanns bra. Resan hit gick bra och jag har inte dott. Jag tankte beratta lite om alla dagar, har ju inte skrivit pa ett tag ju!

Sondag: Idag var den stora dagen. Vi akte fran skolan klockan 3 med buss. Jag var inte alls trott fastan jag inte hade sovit pa hela natten, men dar satt vi i alla fall pa bussen pavag mot Skavsta. Nar vi kom fram till Skavsta sa vantade vi pa att checka in och sadar, val inne sa tog vi en vanda i taxfreen fast jag kopte ingenting. Vi gick pa flyget kvart i sju ungefar och sedan flog vi ivag ganska precis 07.10 sa det blev inga forseningar son tur var. Vi kom fram till Irland strax fore nio och flygresan gick fint. Pa flygplatsen sa at vi lite och gick sedan till bussen som skulle ta oss till Enniscothy och till varat B&B. Efter den tva-timmars langa bussresan fran flyget till Enniscorthy sa kom vi fram och det var skont nar man nastan rest i 11 timmar, det var segt. Val framme vid B&B sa chillade vi lite och jag duschade for jag var alldeles vidrig kande jag, hahah! Sedan sa gick vi ner pa stan och kakade middag. jag at kyckling i nagon gron curry sas och rid till det, det var gott eftersom jag holl pa att hungra ihjal. Efter middagen sa gick vi och kollade runt lite pa stan och pa slottet, vi var sa trotta sa vi gick hem och jag tror att jag somnade javligt fort va.

Mandag: Idag skulle vi besoka skolan som vi har utbyte med men forst vantade frulle som bestod av Fruit and yoghurt och det var gott. Efter frukosten sa gjorde vi oss i ordning och akte till skolan. Nar vi var dar sa fick vi traffa de elever som vi skulle ha utbytet med, alltsa de fran Handels och administrationsprogramet, de tva som kommer till oss fram de programet heter Adam och Amanda och var trevliga. Vi pratade ett tag sedan fikade eller innan vi fikade sa redovisade vi vara powerpointpresentationer och det gick bra. Vi kollade runt lite pa skolan och sedan fick vi skjuts ner till stan. Dar at vi lunch och kollade rubnt lite mer pa stan. Vi hamnade i en butik dar det fanns mangder av jattefina och billiga klader sa jag kunde inte halla handerna i stur sa med mig hem fick jag: en jacka, ett par skor, en halsduk och en troja. Sedan gick vi hem och chillade lite, man var ju sa satans trott efter att ha strosat runt pa stan hela dagen och en massa. Pa kvallen at vi allesammans middag och sedan sov vi.

Tisdag: Idag var det dags for forsta dagen pa praktiken. De som fanns for oss handelselever var: Ett cafe, en butik med smink och parfymer och sant dar (precis som kicks typ) och en mataffar eller ja en mack och en butik med tradgardsprodukter, hushallsprodukter och verktyg (precis som jarnia haha) Vi lottade alla platser sa jag fick den butiken som at precis som jarnia, den butiken hette i alla fall ARRO och det ar en helt ok plats. Personalen ar jattetrevliga och hjalpsamma. Forsta dagen kande jag mig inte riktigt hemma dar men det var for att jag inte var van konstaterade jag men det blev battre framot eftermiddagen. Jag ska vara pa julavdelningen och greja, haha det kan ju bli bra kul vettni. Praktik hela denna dag i alla fall. Jag borjar klockan 09.30  och slutar klockan 17.00 om dagarna, ratt chill, tiden gar fort kanner jag fast inte tillrackligt fort.

Onsdag: Praktik igen. Idag kandes det bra att ga till praktiken, battre an forsta dagen i alla fall. De jag fick gora pa praktiken idag var att marka varor och kolla lite pa julavdelningen. Idag slutade jag ocksa 17.00 i vanlig ordning. Efter de sa gick jag och Dess hem (dess och jag har varan praktik jaaaaaaattenara varandra). Denna kvall sa gick jag, Dess, Sara och Felicia till en pub som ligger pa stan, jag kommer inte riktigt ihag var den heter just nu. Men det var i alla fall Adam (han som ar med i utbytet) som bjod dit oss, det var fotbollsmatch mellan Irland och Frankrike, tyvarr so losade Irland. Men det deppade inte vi for nar vi fick gratis drinkar stup i kvarten, haha! ja dom ar bra givmilda har pa Irland och det ar ju superbra. Jatteartiga ar dom ocksa. Vi var i alla fall pa pubemn till halv tolv for da kande vi att vi var tvugna att ta en taxi hem sa Adam bestallde en taxi och vi akte hem, vi skulle ju upp och jobba imorgon. Sa vi akte hem och jag somnade bums. Det var i alla fall en jattetrevlig kvall och jag drack min forsta Guiness och tro mig, den var mycket god.


Torsdag: Idag vaknade jag upp och gjorde mig i ordning och sedan var det frukost klockan 08.30, Fruit and Yoghurt idag ocksa, och toast med smor och kaffe och flingor och mjolk. Sedan var det dags for praktiken igen. Idag sa markte jag varor igen och markte annu mer varor och annu mer varor.................... Det ar typ det anda jag far gora haha, kul jul. Pa kvallen sa at vi middag bestaende av pizza som vi bestallde hem, sedan satt alla vi tjejer och pratade om en massa olika saker.

Fredag: Sisa dagen pa pratiken for denna vecka, skont som fan sager jag bara! Idag markte jag ocksa lite varor, for det har jag ju inte gjort sa mycket he-he-he. Pa kvallen sa var det tankt att vi skulle chilla och bestalla hem pizza (igen) men det blev andrade planer, istallet sa drog vi ut pa puben och sedan vidare pa nattklubb som jag inte heller kommer ihag vad den hete. Men i alla fall, forsta kakade vi pizza och jag var sa jakla sugen pa ett bad sa jag hoppade ner i badet och badade, det var nice efter en hel veckas jobb. Sedan fixade vi i ordning oss och drog ner pa stan. Det vart en lyckad kvall med nagra drinkar och sadara, vi kom hem efter 3 och somnade vid 4. Det var en lyckad kvall maste jag anda saga, mycket bra musik, tack brudar!

Lordag: Idag vaknade jag upp pa Saras och Felicias rum, jag var mycket trott. Vi gick och at frukost 08.30 och sedan sa gick vi och la oss och sov igen och vaknade upp efter ett. Da gick jag, Dess, Sara och Felicia till Lidl och handlade lite godsaker. Ja pappa det ar Lidl som galler har, nu blir du glad va? haha. Vi vandrade sedan tillbaka hem och at och taggade for en till partynatt, an hade vi inte fatt nog. Sa vi gjorde oss i ordning och drog ut och dansade och hade roligt. Denna kvall var ocksa toppen, thanks!

Sondag: Idag var det sondag, traksondag. Idag gjorde vi verkligen ingenting. Chillade hemma och laddade batterierna for en till arbetsvecka som vi hade framfor oss.

Mondag: Idag alltsa. Har praktiserat som vanligt och efter praktiken sa gick jag och Dess till ett internetcafe som var pa stan, det var pa tiden vaa. Naj men man har faktiskt inte haft tid att ta sig hit, det har varit en massa annat som man vart tvungen att gora istallet, datorn kan man ju sitta vis hemma. Snart ska jag och Dess ga hemat och ta med nagon mat, jag haller pa att hungra ihjal. Sedan ska vi val sova i think. Imorgon ar det en ny dag och dags for praktik igen, feel good.

Det ar bara tva veckor kvar nu. Tank att vi redan har varit har i en vecka. Tank att vi ar har i over huvud taget, kanns inte riktigt. Nu har ni i alla fall fatt en liten uppdate om hur jag har det har nere. Jag har det i alla fall jattebra och jag saknar er dar hemma valdigt mycket. Och Jenny nu har du lite att lasa eftersom du inte var inne pa msn sa LAAAAAAAAS. och Malle, pappa och alla andra. Nu kan ni lasa, hoppas att ni saknar mig ocksa riktigt mycket. Kom ihag att klockan har gar en timme efter sa klockan har ar nu bara 7 medan den ar 8 hemma. Naj, nu har jag skrivit blogg for typ flera veckor kanns det som. Sa nu borjar det bli dags for mig att dra harifran. Men ni far ha det sa bra allihopp. Nu borjar jag trottna pa dessa javla tangenter, det finns ju fan inte de tre sista bokstaverna tyvarr.

Men puss och ta hand om er! Jag ska gora det och leva livet, for det har ar en chans som man bara kanske far en gang i livet, vem vet, inte jag?

Martina






Kommentarer
Postat av: Risto

hej martin! det vore ju bra om du skriver ordentligt man kan ju tro att det är en barnunge som skriver och så sluta och svära det låter inte bra.Men ha det bra iallafall vi hörs.

Fadern.

2009-11-24 @ 12:33:56
Postat av: Jenny

Hahaha, det är bra rillo!! Och martina, det låter som om du har det sjukt roligt, väldigt kul att du skrev en sån här lång update, det uppskattas!! ;) Låter i alla fall som om du har det bra, och jag tycker du ska fortsätta med det, puss på dig. Vi hörs och syns hjärtat :)

Bästa vännen. (hahaha vad tvungen, när rillo skrev fadern)

2009-11-25 @ 14:01:23
Postat av: Micke

Låter kanon det där!! Kom ihåg att se dig lite omkring lite också. Irland är ju vackert!

2009-12-02 @ 14:16:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0